Test elektrische vrachtwagen van de toekomst

De voertuigen van het INTERREG project electric Green Last Mile (eGLM) lijken alle concurrentie achter zich te laten. 

De elektrische vrachtwagens van eGLM hebben 600 PK, wegen 44.000 kilogram en zijn superstil. Zeven volledig elektrische trucks worden bij zes Nederlandse en Duitse bedrijven in de bedrijfsvoering gebracht. Op 3 september onderwerpen chauffeurs en technici van Meulenberg Transport ze aan een uitgebreide test. Die resultaten worden na de zomer verwerkt.

Wapenfeiten
De vrachtwagens zijn met hun specificaties niet te vergelijken met het bestaande aanbod van elektrische voertuigen. Hier enkele wapenfeiten:

  • Meer vermogen en koppel met 44 ton aan trekgewicht.
  • Minimaal 150 kilometer range door netto capaciteit van 345 kWh.
  • Ultrasnelle laadtijd.
  • Standaard vermogen ligt op 400kW, zo’n 540 pk.
  • Piekvermogen ligt op 475kW, wat neerkomt op 640 pk met een trekkracht van 11.000 Nm.

Doelstelling
Het project komt voort uit de doelstellingen van de provincie Limburg en de deelstaat Nordrhein Westfalen om de transportsector te verduurzamen. INTERREG Deutschland-Nederland ziet ook kansen in de verduurzaming van de vele transportbewegingen in de grensregio. Om daar te komen, dient in de praktijk te worden getest welke impact volledig elektrische trucks op de bedrijfsvoering hebben en wat de mogelijkheden zijn. Daarvoor dient eGLM. Meulenberg Transport, CTV, BCTN, Köppen, Smurfit Kappa en Große Vehne investeren zelf ook in deze nieuwe technologie. In samenwerking met Fontys en Fachhochschule Aachen worden tijdens het project diverse tests uitgevoerd. Het project wordt geleid door LIOF en FIER Automotive & Mobility.

Bron: DAN VANHOUDT WijLimburg.nl